Hoe maak je gezonde pannenkoeken?

PANNENKOEKEN

Pannenkoeken zijn niet per definitie ongezond. Het basisrecept bestaat voornamelijk uit bloem, melk en eieren. Aan het deeg wordt vaak suiker toegevoegd. Als je wat ingrediënten verandert, worden de pannenkoeken nog gezonder en gezonder.

Als je volkorenmeel gebruikt in plaats van licht tarwemeel, bevatten de pannenkoeken een hoger vezelgehalte. Dit zorgt voor een langere verzadiging en bevordert de spijsvertering. Als je echter volkoren meel gebruikt, houd er dan rekening mee dat je meer vloeistof aan het deeg moet toevoegen.

In plaats van melk kunt u mineraalwater gebruiken. Dit vermindert het vetgehalte en dus de calorieën in het deeg. De kooldioxide zorgt er ook voor dat het oppervlak van de pannenkoeken krokanter wordt. Als je de olie bij het frituren achterwege laat of bewust minder olie gebruikt, bespaar je veel calorieën. Zorg ervoor dat je een pan met antiaanbaklaag gebruikt, zodat het beslag niet aan de pan blijft plakken.

Voor zoete pannenkoeken wordt vaak suiker aan het beslag toegevoegd. Je kunt hier calorieën besparen door zoetstoffen of suikervervangers zoals xylitol of erythritol te gebruiken. Het ei bindt het pannenkoekenbeslag aan elkaar. Vanwege het hoge vetgehalte vormt de dooier meer dan 70 procent van de calorieën in het ei. Als je alleen het eiwit gebruikt, kun je op die calorieën besparen. Houd er echter rekening mee dat het beslag hierdoor bleker wordt.

Ook de vulling heeft invloed op de voedingswaarde van de pannenkoeken. Terwijl chocoladeroom erg veel vet en suiker bevat, zijn kwark en fruit een gezonder alternatief. Vul je pannenkoeken bijvoorbeeld met verse fruitsalade of wat notenboter.

Basisrecept voor pannenkoeken met volkoren meel

Pannenkoeken zijn een populair gerecht dat volkorenmeel nog gezonder maakt. Het recept maakt ongeveer acht pannenkoeken. Je hebt 2 eieren, 400 ml melk, 240 g volkorenmeel, wat suiker, een snufje zout en olie nodig om te bakken.

Meng voor het beslag eerst twee eieren met 400 milliliter melk in een kom. Voeg 240 gram volkorenmeel en een snufje zout toe en mix de ingrediënten tot er geen klontjes meer zijn. Als het beslag te dik of te vloeibaar is, kun je wat meer bloem of melk toevoegen. Voor zoete pannenkoeken kun je wat suiker of een andere zoetstof naar keuze erdoor roeren. Verhit wat plantaardige olie in een pan en bak de pannenkoeken één voor één goudbruin.

De pannenkoeken kunnen zowel zoet als hartig gegeten worden. Je kunt dus creatief aan de slag met de vulling. Geschikt zijn bijvoorbeeld kaas en ham, roomkaas, kwark, fruit of jam.

Meer recepten kun je vinden op https://pannenkoekenrecept.eu/.

Hoe maak je gezonde pannenkoeken?
Schuiven naar boven